Hei er ny på forumet og tenkte og lufte noen spm til de av dere som kjører Hyundai IX35.
Kjøpte meg en brukt IX35 i november som var kjørt som drosje i Harstad.
Dette er en 2010 mod som nå er gått 190000km.
Har siden jeg kjøpte bilen byttet ut girkassen, mellom akslingen, bakaslingen og hele bakstillingen da dette var utslitt. Merket disse feilene da jeg ikke fikk koplet inn 4trekk systemet og fikk opp feilmld på dette. Nå i vinter opplever jeg at, når jeg kjører på glatt underlag opp bakker med løs snø så spinner høyre forhjul og venstre bakhjul, mens de andre to står i ro. Står fast i bakker da. Er dette normalt på denne modellen?
Når jeg kjører i f.eks rundkjøringer med is så går bilen rett frem og det føles som bakenden slenger på seg, har jevn gass og kjører sakte etter forholdene, er dette noe med 4trekk systemet som gjør det eller er det noe annet som spiller inn?
Har hadd bilen inne nettopp med problemer med styringen, rattet låser seg i ett ørlite øyeblikk ca under ett sekund. Dette er når jeg skal ut av parkeringsplasser hvor det er mye "ratting" frem og tilbake. Får opplyst av verkstedet at de har målt spenningsfall i styringen ( er hvistnok elektronisk styring ) er det noen andre som har opplevd dette?
Har også problemer med soltaket dette åpner seg helt fint, men når jeg skal lukke dette så går det halveis igjen og stopper der, jeg måtte sist hjelpe det igjen med og føre det i lag med elekrtonikken til stengt posisjon.Har ikke gjort dette når det har vært kulde ute, men i en varm garasje hvor bilen har stått over ett døgn. Skulle bare teste dette. :-)
Håper noen av dere kan hjelpe meg og besvare på det som er nevnt og evt kan gi meg tips og veiledning.
Bilen er en 2010 modell premium utgave med 184 hk og automat.
Mvh Ørjan Isaksen