Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks   Om  Kontakt  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  
I samarbeid med Soundergy



Følg HFN på facebook

Søk
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
» IX35 Fuel Cell
PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyTir Jan 11, 2022 3:28 pm by dessen.lars@gmail.com

» IX 35 Startproblem
PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyMan Jan 10, 2022 6:10 pm by Tobben

» Feilkode P1512
PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyOns Jan 05, 2022 2:30 pm by smyre

» Parkerings skade.
PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyFre Okt 08, 2021 11:54 pm by harald

» Fjernkontroller / dør åpnere virker ikke 2006 Santa Fe
PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptySøn Sep 06, 2020 6:09 pm by Roan

» Boltsirkelen
PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyOns Sep 02, 2020 9:23 pm by Tormod

» Radiator problem
PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyTir Mar 10, 2020 6:27 am by harald

» Er 1.6 & 2.0 Girkasse helt like?
PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyMan Mar 09, 2020 12:41 am by KNUTJAR@GMAIL.COM

» Feil i bremselys bryter.
PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyLør Okt 12, 2019 4:46 pm by JanOlav


 

 PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium Empty
PosteTema: PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium   PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyTir Jul 12, 2011 3:31 pm

Hyundai Ix35

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium IMG_4691

Hyundai er virkelig i siget om dagen, og som en forsmak på den nye I40 har jeg fått gleden av å prøvekjøre folke-SUV’en IX35. Hyundai ix35 er arvtager etter Hyundai Tucson som entret markedet i 2004. Med gode salgstall rundt denne modellen har Hyundai satset videre og lanserte i 2010 den nye modellen, kalt ix35, som erstatter for navnet Tucson i Europa. Bilen har for øvrig blitt mer europeisk, da den i stor grad er utviklet i Tyskland.

Jeg har altså fått gleden av å kjøre ix35 2,0l CRDi premium, og skrive litt rundt den, som et lite oppstartstunt her på forumet (kommer trolig til å få testkjøre flere modeller fra Hyundai, deriblant ix20 og i40).

La oss starte utvendig. Designmessig utfordrer Hyundai med strammere linjer enn før, selv om jeg også ser likheter og særtrekk fra tidligere modeller (linselykter osv). Den er ikke lenger kjedelig på noen måte, og man kan se på den over lengre tid og stadig oppdage nye detaljer. Man blir rett og slett mer glad i den med tiden. At designet er et skritt i riktig retning er det vel liten tvil om.

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium IMG_4710

Så hva med interiøret, som kanskje ikke har vært Hyundais sterkeste side fra før. Her har det skjedd enorme ting fra tidligere modeller. Bilen jeg kjørte er utstyrt med skinnseter, og oppleves å være av meget god kvalitet. De gir meg en god kjørestilling, og er etter min smak akkurat passe faste. Skulle jeg ha noe å sette fingeren på her må det være at jeg savner litt sidestøtte. Førerplassen gir også god oversikt over bilen i de fleste retninger. Resten av interiøret imponerer også, lekre linjer, design og materialkvalitet gir et trivelig førermiljø. Kvalitetsfølelsen overgår klart alt av tidligere modeller fra Hyundai. Alt av knapper og hendler er plassert i ryddig hyundai stil, og i stor grad på samme sted som ved tidligere modeller, noe som gjør at man blir fort kjent innvendig. Bilen er utstyrt med et tykt og behagelig ratt, som også huser knapper til kontroll av mediakonsollen og cruisecontrol. Bilen jeg kjører har mediakonsoll med navigasjon, ryggekamera, og selvfølgelig også radio og cd spiller (med Bluetooth, AUX inngang og USB docking). Etter litt tasting med innstillingene på mediakonsollen låter stereoanlegget sletts ikke verst, og jeg begynner å finne meg meget godt til rette.
Ellers byr ix35 på overraskende god plass innvendig i forhold til hva man forventer da man ser den utvendige størrelsen. Også baksetene tilbyr god benplass og god klaring over hode, noe som gjør at de aller fleste trolig sitter godt også i baksetet på denne bilen. Det er god plass til fem personer, og tilgang ut og inn er meget god. Også bagasjerommet imponerer med 591 liter, og i tillegg kan baksetene legges ned skulle man trenge mer plass.

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium IMG_4708

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium IMG_4704

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium IMG_4702

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium IMG_4648

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium IMG_4643-1

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium IMG_4700


På veien føles bilen trygg og stabil. Jeg kjører en 2,0 CRDi, som er en turboladet rekkesylindret dieselfirer med common rail direkteinnsprøytning. Dette leverer maks effekt på 136hk (ved rundt 4000rpm), og et moment på 320 newtonmeter ved et turtall fra 1800 til 2500 rpm, noe som i utgangspunktet gjør den til en meget sterk motor. Motoren oppleves som behagelig og kraftfull, og gir som sagt en imponerende trekk gjennom hele mellomregisteret. Turboboosten er ikke ubehagelig merkbar som på enkelte andre biler jeg har kjørt. Det er heller ikke å forakte at den slår de fleste andre konkurrenter med et gjennomsnittelig forbruk på 0,57 liter på mila.
Bilen har en sekstrinnskasse som hjelper til å få fram det beste fra motoren, og bilen føles dermed relativt kvikk og sprek. Girskiftindikator på instrumentpanelet gjør det lett å velge riktig gir for best kraftutnyttelse og drivstoffeffektivitet. Selve girskiftet oppleves som presist og kontant.

Bilen føles stabil på veien, mye på grunn av et stivt understell. Den krenger minimalt i svingene, og dette fører til at det aldri føles som man kjører en ”stor” bil (relativt sett). For øvrig fører det stive understellet til at bilen oppleves i stiveste laget på dårlig vei, og trolig blir det litt av en ”bumpy ride” tar man den offroad. Men nå er ikke dette lenger ment som en terrengbil, mer som en urban folke-SUV, som vi har blitt så glad i her til lands. Bilen jeg kjører drar for øvrig på alle fire, og kan låses slik (opp till 40km/t). Utenom dette fordeler den kreftene ettersom det trengs (drar på forhjulene når ikke annet behøves). Den har også bremsekontroll for nedstiging av bratte bakker. Bilens er altså fokusert mot å gi gode veiegenskaper på god vei, og det har den. Bilen er lett på rattet, og styringen oppleves presis. Selv er jeg ikke så bortskjemt på dette området at jeg har noe å utsette på denne bilen i det hele tatt (og slik er det også kanskje for de fleste andre som er potensielle kjøpere til denne bilen?). Støynivået i bilen opplever jeg også som bra, selv om motoren høres, spesielt ved litt høyere turtall. Kall meg gammeldags, men jeg er fremdeles en av de som liker å høre at jeg kjører på fossilt brennstoff når jeg klemmer gassen i bunn, så for meg er ikke dette sjenerende. Noe dekkstøy er det, men trolig ikke mer enn på andre modeller i samme klasse.

Oppsummert har Hyundai ix35 blitt et nytt trivelig bekjentskap. Bilen er pen, har god plass, ligger godt på veien, og føles trygg. I tillegg til bilen jeg kjører blir ix35 også levert med andre motoralternativer, spesielt er det vel verdt å nevne den sterkeste dieselversjonen med 184hk og automatkasse, som burde være en slager her til lands.

Tilslutt vil jeg få takke Sulland avdeling Gjøvik for utlån av bil, og håper å komme tilbake med flere omtaler av prøvekjørte biler i nærmeste framtid.

Sulland Gjøvik

Håvard Herberg.

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium IMG_4692


Sist endret av Sonique den Tor Aug 04, 2011 2:54 pm, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
T99
Nykommer
Nykommer



Antall Innlegg : 1
Points : 1
Reputation : 0
Join date : 14.06.2011

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium Empty
PosteTema: Ad ix35   PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyTir Jul 12, 2011 7:13 pm

Er enig med deg at ix35 er en bra bil med tanke på kost/nytteverdier og gode seter for langkjøring. Imidlertid overgåes den etter min mening av
i40, selv om dette er 2 forskjellige segmenter. Jeg kjører i40 akkurat nå og blir stadig mer imponert. Den ligger klistret på veien og Hyundai har med denne bilen tatt et klart steg videre. Meget god setekomfort for lengre turer og man får litt luksusfølelse av Infinity-anlegget.
Til Toppen Go down
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium Empty
PosteTema: Re: PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium   PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyTir Jul 12, 2011 9:01 pm

Ah, missuner deg den Smile gleder meg til å prøve i40 selv, og etter det jeg har hørt er ikke forventningene annet enn store!

Kan jeg få spørre hvordan du har fått fingrene i en i40 så tidlig? : )
Til Toppen Go down
lassejohan
Nykommer
Nykommer
lassejohan


Antall Innlegg : 7
Points : 9
Reputation : 0
Join date : 11.01.2011
Age : 48
Bosted : Narvik

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium Empty
PosteTema: Re: PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium   PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyTir Aug 23, 2011 10:20 pm

Hei igjen alle sammen, lenge siden jeg har vært innom nå.
Meget bra omtale på bilen og godt skrevet, forsett sånn. Wink
Kan legge til litt om hvordan bilen er å kjøre med stor campingvogn, har forøvrig samme bilen selv som den du prøvekjørte.
Og har en campingvogn som er 720 lang (underkant av 8 meter med drag) og 2000 kg. vil tro at vi da har det maksimale som kan draes med denne bilen. Dette er min erfaring med dette 'vogntoget' fra nå i sommer. Henta først vogna fra fjellet hvor den står fast gjennom vinteren og var alene i bilen, benyttet da sjangsen til å dra litt ekstra på med tanke på testing (litt utenom det man kjører med familen i bilen).
Merket tidlig at bilen var utrolig stødig på veien og stivheten fikk man igjen så det monner, den ble nå meget så behagelig på fjæringene. La meg opp i 80 km/t og prøvde med rattet å provosere frem vobbling på vogna (drar rattet side til side) kjente selvfølgelig at vogna begynte å leve, men straks jeg stoppet så lå vogna uten noe som helst etterslepp etter bilen som ei perle på snor. Ble positivt overrasket og prøvde på ny, men nå la jeg meg opp i 100 km/t (ikke gjør dette så fremst du ikke har lang erfaring med kjøring av vogn og har god oversikt over veien slik at du ser det ikke er andre trafikkanter der du ferdes) i en nedoverbakke med en lang venstrekurve nederst, i kurven prøvde jeg nok en gang å provosere vobbling, med samme utslag som sist. Viste i det øyeblikket at dette var rette bilen jeg hadde kjøpt, da den var så stabil under en slik ekstrem manøver må dette være en trygg bil å ferdes med stor campingvogn. (sier det nok en gang, kjør sikkert og fornuftig med vogn!)
Så sto ferien på tapeten og 'vogntoget' ble lastet til lovlige grenser, nå fikk jeg sannelig testet trekkraften på bilen og nok en gang ble jeg positivt overrasket, har endel heftige stigninger fra Narvik og opp Bjørnfjellet hvor Svenskegrensen er. Bilen holdt jevnt sig i 80 km/t på femte gir i de fleste bakkene, 6. gir er bare å glemme på store stigninger med vogn. Den verste stigningen som er viden kjent for trailersjåfører som til stadig sitter fast vinterstid måtte jeg ned i 4. gir for å holde 80 km/t. Har kjørt disse stigningene noen ganger med vogn og andre biler, men da aldri vært over 65 km/t.
Opplevde videre nedover Sverige at bilen oppførte seg trygg og stabil med maks last. La cruisen på 80 km/t, på 6. gir, men opplevde da at motoren jobbet utrolig tungt i moderate stigninger da den nærmet seg ca. 77 km/t, måtte derfor ned i 5. gir for å holde farten og hjelpe motoren. Prøvde etterhvert å legge cruisen på 85 km/t på svenskenes fine veier og da merket jeg meg at bilen holdt farten og motoren jobbet behagelig i stigningene som den ikke klarte 80 km/t. Så min konklusjon er at 6. gir blir overflødig med tung vogn uten å måtte legge seg 5 km/t over fartsgrensen så fremst man ikke kjører på utrolig fine veier uten de alt for store stigningene. Så her er det valgets kval om lovlydighet eller økonomisk kjøring, bilen oppførte seg alikevell trygg og behagelig i 85 km/t. Ikke missforstå meg nå, jeg oppfordrer ingen til å bryte fartsgrensen, men prøver å belyse så nøyaktig jeg kan hvordan bilen er med stor campingvogn. Jeg forøvrig valgte å ligge i 80 km/t og heller hjelpe motoren da de svenske veiene har få stigninger av denne betydning, så ferieturen i år var den mest behagelige jeg noen gang har opplevd etter veien.
Bilen hadde et forbruk på 1,1 l/m noe jeg kan si er meget bra med tanke på at motoren drar ca. 4,5 tonn.
Til Toppen Go down
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium Empty
PosteTema: Re: PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium   PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium EmptyTir Aug 23, 2011 10:37 pm

Takk for det : )

Godt å høre du er fornøyd med bilen! Forøvrig flott innlegg som belyser bilen på en helt annen måte enn vanlige "testsjafører" får mulighet til. Ikke tvil om at trekkraften på en slik type bil er viktig for eventuelle kjøpere.

Har nå også så vidt fått prøvekjørt Hyundai I40.. kan ikke si at jeg ble skuffet!
Til Toppen Go down
Sponsored content





PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium Empty
PosteTema: Re: PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium   PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium Empty

Til Toppen Go down
 
PRØVEKJØRT: Hyundai ix35 Premium
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Levering IX35 Premium 1,7crdi premium
» Div spm ang Hyundai IX35.
» ny eier av hyundai i40 2012 premium stv
» Ix35 hydrogen bil.
» Lyktespylere til IX35'en

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Modellrelatert diskusjon :: PRØVEKJØRT-
Gå Til: