Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks   Om  Kontakt  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  
I samarbeid med Soundergy



Følg HFN på facebook

Søk
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
» IX35 Fuel Cell
Dynamo og haynes bok! EmptyTir Jan 11, 2022 3:28 pm by dessen.lars@gmail.com

» IX 35 Startproblem
Dynamo og haynes bok! EmptyMan Jan 10, 2022 6:10 pm by Tobben

» Feilkode P1512
Dynamo og haynes bok! EmptyOns Jan 05, 2022 2:30 pm by smyre

» Parkerings skade.
Dynamo og haynes bok! EmptyFre Okt 08, 2021 11:54 pm by harald

» Fjernkontroller / dør åpnere virker ikke 2006 Santa Fe
Dynamo og haynes bok! EmptySøn Sep 06, 2020 6:09 pm by Roan

» Boltsirkelen
Dynamo og haynes bok! EmptyOns Sep 02, 2020 9:23 pm by Tormod

» Radiator problem
Dynamo og haynes bok! EmptyTir Mar 10, 2020 6:27 am by harald

» Er 1.6 & 2.0 Girkasse helt like?
Dynamo og haynes bok! EmptyMan Mar 09, 2020 12:41 am by KNUTJAR@GMAIL.COM

» Feil i bremselys bryter.
Dynamo og haynes bok! EmptyLør Okt 12, 2019 4:46 pm by JanOlav


 

 Dynamo og haynes bok!

Go down 
2 posters
AvInnlegg
LimeCut
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 10
Points : 14
Reputation : 0
Join date : 15.03.2011
Age : 34
Bosted : Horten i Vestfold

Dynamo og haynes bok! Empty
PosteTema: Dynamo og haynes bok!   Dynamo og haynes bok! EmptyTir Mar 15, 2011 10:52 pm

Hallauen! Så bra det passa med et norsk hyundai forum, nå som jeg har kjøpt meg brukt Elantra!

Har hatt bilen nå i ca 2 uker, og har allerede fått bytta regreima på verkstedet!
Men til min store fortvilelse så har nå dynamoen tatt kvelden. Og jeg lurer litt på om noen har noen tips på hvordan jeg skal bytte dette. Har kjørt Ford tidligere, og skrudd litt på den, men har aldri bytta dynamo (bare demontert og montert kjappt når jeg skulle bytte motor).

Også var det jo detta med haynes bok da! Det har jeg leita litt etter, men finner kun en fra USA, er det store forskjeller i bilene her eller? Veit det ofte er en del "sikrere" de bilene som blir solgt i statene, men tror dere det er noen gode tips i den Amerikanske Haynes boka?

Alle tips tas i mot med stor takk!
Til Toppen Go down
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

Dynamo og haynes bok! Empty
PosteTema: Re: Dynamo og haynes bok!   Dynamo og haynes bok! EmptyTir Mar 15, 2011 11:43 pm

Velkommen til forumet Smile

Hva slags årsmodell er det?

Dynamoen klarer du fint å bytte.. største problemet der er vel at det kan være litt trangt!

Edit: Har send deg en PM.


Mvh. Sonique
Til Toppen Go down
LimeCut
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 10
Points : 14
Reputation : 0
Join date : 15.03.2011
Age : 34
Bosted : Horten i Vestfold

Dynamo og haynes bok! Empty
PosteTema: Re: Dynamo og haynes bok!   Dynamo og haynes bok! EmptyOns Mar 16, 2011 7:22 am

Takk og takk!

Er en 1996 mod. Trangt er jeg vant med fra ford, så det burde ikke bli noe problem annet en litt høylytt utagering hvis det skulle bli virkelig vanskelig!

Sendte deg pm tilbake også! Very Happy
Awesome, jeg skal bidra til at detta forumet blir bra x)
Skal prøve i hvert fall Smile
Til Toppen Go down
LimeCut
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 10
Points : 14
Reputation : 0
Join date : 15.03.2011
Age : 34
Bosted : Horten i Vestfold

Dynamo og haynes bok! Empty
PosteTema: Re: Dynamo og haynes bok!   Dynamo og haynes bok! EmptyOns Mar 16, 2011 10:22 am

Om du har skrudd noe elantra før, så kan du godt gi meg noen pekepinner på hvor skruer og slikt sitter, kan være vanskelig å se noe hvis det er litt trangt. men har funnet tre steder å skru løs, og noe jeg synes ser ut som en strammer, fant ikke noen guider på dette på nett.. Nå skal jeg på mekonomen og hente ny dynamo! Yay!
Er det unormalt at det sitter en 90A dynamo på denne modellen? Alle huggerene jeg har hørt med har bare hatt 75A, vil gjerne fortsette å bruke det som er orginalt på bilen, og ikke sette i noe som er svakere.. Razz heh
Til Toppen Go down
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

Dynamo og haynes bok! Empty
PosteTema: Re: Dynamo og haynes bok!   Dynamo og haynes bok! EmptyOns Mar 16, 2011 12:36 pm

Har ikke skrudd elantra, men går ut i fra det er ganske likt som på coupe'n.. Er sannsynligvis ikkeno særlig mer enn to-tre bolter og stramminga.

90A er ikkeno uvanlig nei.. det som sitter på coupe'n min hvertfall.
Til Toppen Go down
LimeCut
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 10
Points : 14
Reputation : 0
Join date : 15.03.2011
Age : 34
Bosted : Horten i Vestfold

Dynamo og haynes bok! Empty
PosteTema: Re: Dynamo og haynes bok!   Dynamo og haynes bok! EmptyOns Mar 16, 2011 6:06 pm

Hehe. Det stemmer ikke så aller værst det nei Smile
Var to strømfester, antar en jording og en til strøm, den ene som er strøm var knotete å få av, men fikk vippa av med en skrutrekker, og den til jord vrei jeg helt av pga rust, men var på ny dynamo så ikke noe pes. Riktignok måtte jeg sette på ny kabelsko til jordinga, for den røyk sammen med alt det andre.

Etter det skrudde jeg bare av stramme mekanismen. Deretter la jeg meg under bilen og løsnet den ene bolten som holder plastikkfestet til strømen og jordingen på plass. Deretter selve "leddet". Enkelt og greit egentlig, løsna mutteren og banka forsiktig på bolten med en hammer deretter skrudde jeg den siste biten. For meg var det ingen fare for at dynamoen skulle komme farende, for den satt godt fast. Smile

Fikk den løs etter litt dytting og røsking frem og tilbake. Til min store fortvilelse viste det seg da at det var for trangt i motorrommet til å få ut dynamoen, så måtte ha løs oljefilteret. Yay! Det satt som pokker, og endte med den gode gamle "skrutrekker igjennom oljefilter" løsningen.

Etter dette ble det mer eller mindre montert i omvendt rekkefølge. Med unntak av plastikkfestet til strøm og jord. Den har jeg ikke fått på igjen (tro det eller ei, må ha ny boltting) Har ikke prøvd å starte enda, siden jeg venter på at batteriet skal bli fullada. Smile

Så sånn har det gått. Også kanskje det er noe å hente for andre Elantra brukere der ute. Smile Håper det i hvert fall Smile
Til Toppen Go down
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

Dynamo og haynes bok! Empty
PosteTema: Re: Dynamo og haynes bok!   Dynamo og haynes bok! EmptyOns Mar 16, 2011 6:24 pm

Ja, men gratulerer med nytt oljefilter da Smile hehe..

Husk å etterfylle olje da, siden filteret faktisk inneholder en del.
Til Toppen Go down
LimeCut
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 10
Points : 14
Reputation : 0
Join date : 15.03.2011
Age : 34
Bosted : Horten i Vestfold

Dynamo og haynes bok! Empty
PosteTema: Re: Dynamo og haynes bok!   Dynamo og haynes bok! EmptyOns Mar 16, 2011 6:26 pm

Haha, jo takk! Tror faktisk at det nye oljefilteret er så mye mindre at jeg faktisk kunne fått ut dynamoen. Har riktignok INGEN planer om å sjekke det x)
Skal huske det. Fant 4l med olje som jeg hadde stående fra forrige gang jeg hadde bil x) (halvår ca) et helt år siden den gikk riktig nok -_-

Edit:
Hurra!! Idag har jeg starta bilen og kjørt med den, går som ei kule (eller noe i den duren). Har sjekka spenningen jevnlig, og når den står på tomgang ligger den omkring 14,5V, Vel så bra synes nå jeg i hvert fall. Litt redd for å kjøre på med varmeapparat på full guffe, varme i seter, musikk og tråder i bakruta. Har kjøpt en sånn Voltmeter fra bilextra og har målt over polene på batteriet. Tenkte jeg skulle lage en ny tråd nå for montering og slikt. Håper noen av dere har noen gode tips Very Happy


Sist endret av LimeCut den Tor Mar 17, 2011 6:08 pm, endret 1 gang (Reason for editing : Ekstra info :))
Til Toppen Go down
Sponsored content





Dynamo og haynes bok! Empty
PosteTema: Re: Dynamo og haynes bok!   Dynamo og haynes bok! Empty

Til Toppen Go down
 
Dynamo og haynes bok!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Ulyd fra dynamo/ac reim
» Ulyd multirem Santa Fe 2006
» Dynamo ustabil lading
» Santa Fe 2.0 CRDI - Dynamo/Lading

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Modellrelatert diskusjon :: Elantra-
Gå Til: