Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks   Om  Kontakt  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  
I samarbeid med Soundergy



Følg HFN på facebook

Søk
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
» IX35 Fuel Cell
Første gang Santa Fe. EmptyTir Jan 11, 2022 3:28 pm by dessen.lars@gmail.com

» IX 35 Startproblem
Første gang Santa Fe. EmptyMan Jan 10, 2022 6:10 pm by Tobben

» Feilkode P1512
Første gang Santa Fe. EmptyOns Jan 05, 2022 2:30 pm by smyre

» Parkerings skade.
Første gang Santa Fe. EmptyFre Okt 08, 2021 11:54 pm by harald

» Fjernkontroller / dør åpnere virker ikke 2006 Santa Fe
Første gang Santa Fe. EmptySøn Sep 06, 2020 6:09 pm by Roan

» Boltsirkelen
Første gang Santa Fe. EmptyOns Sep 02, 2020 9:23 pm by Tormod

» Radiator problem
Første gang Santa Fe. EmptyTir Mar 10, 2020 6:27 am by harald

» Er 1.6 & 2.0 Girkasse helt like?
Første gang Santa Fe. EmptyMan Mar 09, 2020 12:41 am by KNUTJAR@GMAIL.COM

» Feil i bremselys bryter.
Første gang Santa Fe. EmptyLør Okt 12, 2019 4:46 pm by JanOlav


 

 Første gang Santa Fe.

Go down 
2 posters
AvInnlegg
løining
Nykommer
Nykommer



Antall Innlegg : 4
Points : 6
Reputation : 0
Join date : 04.10.2013

Første gang Santa Fe. Empty
PosteTema: Første gang Santa Fe.   Første gang Santa Fe. EmptyLør Okt 05, 2013 6:33 pm

[17:08:56 05/10/13] løining : Kjøpte en 2007 Santa Fe 2,2 CDRi, kjørt 90000 km. i April 2011. Allerede måneden etter var det full stopp med motorhavari og en verkstedregning på kr. 56500,- som jeg heldigvis slapp å betale pga garanti. både rådelager og bærelager inkl. veivaksel ble skiftet.Etter noen måneder begynte det med mer problemer og bilen var rett og slett treg. Har vært flere ganger på verksted etter denne tid vedrørende også andre problemer. Den siste tiden måtte jeg bare på verksted igjen da det ikke var trekkkraft i bilen. Ny turbo med tilhørende slanger ble byttet ut med en regning på kr. 38.000,-. Fikk bilen tilbake i forrige uke og onsdag denne uke var det stopp igjen og tilbake til verkstedet. Nå viser det seg at det er rådelager og veivlager igjen. Disse ble skiftet for 2 år siden og nå er det nok. Noen som har gode råd på hva som bør gjøres. Siden jeg kjøpte bilen, så er den påkoster totalt kr. 126.841,-.
Crying or Very sad Crying or Very sad
Til Toppen Go down
Geir
Moderator
Moderator



Antall Innlegg : 381
Points : 416
Reputation : 9
Join date : 13.01.2012
Age : 50
Bosted : Akershus

Første gang Santa Fe. Empty
PosteTema: Re: Første gang Santa Fe.   Første gang Santa Fe. EmptySøn Okt 06, 2013 3:07 pm

Hei og velkommen til forumet. Det var da utrolig hvor uheldig du har vært.
Først hvordan er servicehistorikken på bilen?
Siden råde og bærelagrene har røket 2 ganger samt en turbo så virker
det som du har for dårlig oljetrykk eller delvis tette oljekanaler i motoren.
Har noen målt oljetrykket på motoren?
Ble klaringene på lagrene målt første gang dem bytta så den ikke var for trang?
Hvor langt har du kjørt bilen siden råde/bærelagrene ble byttet første gang?
Til Toppen Go down
løining
Nykommer
Nykommer



Antall Innlegg : 4
Points : 6
Reputation : 0
Join date : 04.10.2013

Første gang Santa Fe. Empty
PosteTema: Re: Første gang Santa Fe.   Første gang Santa Fe. EmptySøn Okt 06, 2013 10:39 pm

Servicehistorikken er bra og ojleskift utført etter boka. Fikk som sagt opplyst at lagrene var defekt igjen før helga. De ble skiftet sist i Mai 2011 av et autorisert Hyundaiverksted og tar det som en selvfølge at de har skjekket klaringen. Har kjørt ca 49000 km fra de ble skiftet. Når det gjelder oljetrykket har jeg ikke målt dette og oljelampa fungerer som den skal. Det er det samme verkstedet som har sjekket motoren nå.
Mener at det må være noe galt her da verkstedet mener at de ikke har noe som helst ansvar oppi dette, men bare vil selge meg en ny byttemotor og ferdig med det. Alle reparasjoner jeg har hatt på bilen, er utført av samme firma. Jeg har ikke råd til å ha denne bilen lenger, men hva skal en gjøre. Kan ikke selge bilen uten motor. Hva mener du ?????????
Til Toppen Go down
Geir
Moderator
Moderator



Antall Innlegg : 381
Points : 416
Reputation : 9
Join date : 13.01.2012
Age : 50
Bosted : Akershus

Første gang Santa Fe. Empty
PosteTema: Re: Første gang Santa Fe.   Første gang Santa Fe. EmptyMan Okt 07, 2013 11:38 pm

Det er dessverre ingen selvfølge att klaringene er blitt kontrollert.
Det er nok mange som bare slenger det sammen for det er jo nye deler og selvfølgelig passer dem tankegang.Regel nr 1 mål lagerklaringen, spør verkstedet om hvordan de har kontrollert lagerklaringen ved første reprasjon.
Klarer de den så spør om å få se utstyret de bruker til dette.
Det som brukes er en måletråd som kalles plastigage og ikke alle verksteder har dette.
Hvis denne motoren har hatt de oljeskift/servicer som skal og bare gått 49000km etter bytte av lager hadde jeg gått beinhardt mot verkstedet. Skal holde mye lenger enn dette. Verkstedet burde ha kontrollert oljetrykket på motoren etter lagerskifte for å se att dette er iorden for sikkerhetens skyld. Oljelampa tenner når oljetrykket er mindre enn 0,2-0,3bar. Kjører du rundt med 0,4bar på tomgang og 1bar på turtall er dette veldig dårlig smøring men, oljelampa vil ikke lyse.
Siden det er 2år siden første rep. kan du ikke regne med å få dekket alt men, dem burde dekke ihvertfall 50-80% av reprasjonskostnadene. Er du medlem av Naf?
Dem skal kunne dokumentere for alt og alle målinger dem har gjordt. Hva står det på kvitteringen på lagerskifte?
Til Toppen Go down
løining
Nykommer
Nykommer



Antall Innlegg : 4
Points : 6
Reputation : 0
Join date : 04.10.2013

Første gang Santa Fe. Empty
PosteTema: Re: Første gang Santa Fe.   Første gang Santa Fe. EmptyTir Okt 08, 2013 4:58 pm

Det står ingenting på fakturaen ang dette. Her står det bare kont. dyser, vippearmer, kamaksling, tatt motor ut av bil, demontert motor, kont. rådestag, kont. veiv, skiftet veiv - rammelager - rådelager - montert alt på bilen igjen. Under kommer delenummer og deletekst + pris. Som sagt så er fakturaen det eneste jeg har fått. Ikke noe dokumentasjon på at klaringene ermålt.
Til Toppen Go down
Geir
Moderator
Moderator



Antall Innlegg : 381
Points : 416
Reputation : 9
Join date : 13.01.2012
Age : 50
Bosted : Akershus

Første gang Santa Fe. Empty
PosteTema: Re: Første gang Santa Fe.   Første gang Santa Fe. EmptyOns Okt 09, 2013 8:49 pm

Skal du ha dokumentasjon på lagerklaring så må du nok reise til forhandleren.
Dette blir notert på arbeidsorderen som skal arkiveres og taes vare på i 3år tror jeg. Ikke sikkert mekaniker har notert dette og det er veldig dumt for det er forhandlerens dokumentasjon på att de har utført reprasjonen riktig.
Att råde/veivlagrene ryker etter så kort kjørestrekning og du har hatt servicene på bilen sier det seg selv att det er noe galt.
Hva skjedde med bilen? Ble det bråstopp under kjøring eller ble det bankelyd i motoren?
Til Toppen Go down
løining
Nykommer
Nykommer



Antall Innlegg : 4
Points : 6
Reputation : 0
Join date : 04.10.2013

Første gang Santa Fe. Empty
PosteTema: Re: Første gang Santa Fe.   Første gang Santa Fe. EmptyOns Okt 09, 2013 9:47 pm

Det startet med forsiktig bankelyd som bare tiltok og motoren stoppet med en gang bilen stanset. Avstanden fra jeg oppdaget lyden og til jeg stoppet var ca 400 meter. Bilen står enda på verkstedet som den ble fraktet inn til. Snakket med dem idag og de kunne fortelle at motoren var såpass at det ikke var vits å gjøre mer med den. Jeg ble anbefalt å kjøpe en fabrikkny motor fra Sverige og dette skulle koste meg den nette sum av kr. 100.000,- ferdig montert i bil.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Første gang Santa Fe. Empty
PosteTema: Re: Første gang Santa Fe.   Første gang Santa Fe. Empty

Til Toppen Go down
 
Første gang Santa Fe.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Santa Fe for første gang
» Skiboks til 05 Santa fe
» DAB i Santa Fe
» Felger til Santa Fe
» kjøp av santa fe 07

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Modellrelatert diskusjon :: Santa Fe-
Gå Til: