I samarbeid med Soundergy
|
|
| Dynamo og haynes bok! | |
| | Av | Innlegg |
---|
LimeCut Deltagende
Antall Innlegg : 10 Points : 14 Reputation : 0 Join date : 15.03.2011 Age : 35 Bosted : Horten i Vestfold
| Tema: Dynamo og haynes bok! Tir Mar 15, 2011 10:52 pm | |
| Hallauen! Så bra det passa med et norsk hyundai forum, nå som jeg har kjøpt meg brukt Elantra!
Har hatt bilen nå i ca 2 uker, og har allerede fått bytta regreima på verkstedet! Men til min store fortvilelse så har nå dynamoen tatt kvelden. Og jeg lurer litt på om noen har noen tips på hvordan jeg skal bytte dette. Har kjørt Ford tidligere, og skrudd litt på den, men har aldri bytta dynamo (bare demontert og montert kjappt når jeg skulle bytte motor).
Også var det jo detta med haynes bok da! Det har jeg leita litt etter, men finner kun en fra USA, er det store forskjeller i bilene her eller? Veit det ofte er en del "sikrere" de bilene som blir solgt i statene, men tror dere det er noen gode tips i den Amerikanske Haynes boka?
Alle tips tas i mot med stor takk! | |
| | | Håvard Administrator
Antall Innlegg : 375 Points : 502 Reputation : 1 Join date : 29.12.2010 Age : 34 Bosted : Gjøvik Job/hobbies : Audioingeniør
| Tema: Re: Dynamo og haynes bok! Tir Mar 15, 2011 11:43 pm | |
| Velkommen til forumet Hva slags årsmodell er det? Dynamoen klarer du fint å bytte.. største problemet der er vel at det kan være litt trangt! Edit: Har send deg en PM. Mvh. Sonique | |
| | | LimeCut Deltagende
Antall Innlegg : 10 Points : 14 Reputation : 0 Join date : 15.03.2011 Age : 35 Bosted : Horten i Vestfold
| Tema: Re: Dynamo og haynes bok! Ons Mar 16, 2011 7:22 am | |
| Takk og takk! Er en 1996 mod. Trangt er jeg vant med fra ford, så det burde ikke bli noe problem annet en litt høylytt utagering hvis det skulle bli virkelig vanskelig! Sendte deg pm tilbake også! Awesome, jeg skal bidra til at detta forumet blir bra x) Skal prøve i hvert fall | |
| | | LimeCut Deltagende
| Tema: Re: Dynamo og haynes bok! Ons Mar 16, 2011 10:22 am | |
| Om du har skrudd noe elantra før, så kan du godt gi meg noen pekepinner på hvor skruer og slikt sitter, kan være vanskelig å se noe hvis det er litt trangt. men har funnet tre steder å skru løs, og noe jeg synes ser ut som en strammer, fant ikke noen guider på dette på nett.. Nå skal jeg på mekonomen og hente ny dynamo! Yay! Er det unormalt at det sitter en 90A dynamo på denne modellen? Alle huggerene jeg har hørt med har bare hatt 75A, vil gjerne fortsette å bruke det som er orginalt på bilen, og ikke sette i noe som er svakere.. heh | |
Antall Innlegg : 375 Points : 502 Reputation : 1 Join date : 29.12.2010 Age : 34 Bosted : Gjøvik Job/hobbies : Audioingeniør
| Tema: Re: Dynamo og haynes bok! Ons Mar 16, 2011 12:36 pm | |
| Har ikke skrudd elantra, men går ut i fra det er ganske likt som på coupe'n.. Er sannsynligvis ikkeno særlig mer enn to-tre bolter og stramminga.
90A er ikkeno uvanlig nei.. det som sitter på coupe'n min hvertfall. | |
| | | LimeCut Deltagende
| Tema: Re: Dynamo og haynes bok! Ons Mar 16, 2011 6:06 pm | |
| Hehe. Det stemmer ikke så aller værst det nei Var to strømfester, antar en jording og en til strøm, den ene som er strøm var knotete å få av, men fikk vippa av med en skrutrekker, og den til jord vrei jeg helt av pga rust, men var på ny dynamo så ikke noe pes. Riktignok måtte jeg sette på ny kabelsko til jordinga, for den røyk sammen med alt det andre. Etter det skrudde jeg bare av stramme mekanismen. Deretter la jeg meg under bilen og løsnet den ene bolten som holder plastikkfestet til strømen og jordingen på plass. Deretter selve "leddet". Enkelt og greit egentlig, løsna mutteren og banka forsiktig på bolten med en hammer deretter skrudde jeg den siste biten. For meg var det ingen fare for at dynamoen skulle komme farende, for den satt godt fast. Fikk den løs etter litt dytting og røsking frem og tilbake. Til min store fortvilelse viste det seg da at det var for trangt i motorrommet til å få ut dynamoen, så måtte ha løs oljefilteret. Yay! Det satt som pokker, og endte med den gode gamle "skrutrekker igjennom oljefilter" løsningen. Etter dette ble det mer eller mindre montert i omvendt rekkefølge. Med unntak av plastikkfestet til strøm og jord. Den har jeg ikke fått på igjen (tro det eller ei, må ha ny boltting) Har ikke prøvd å starte enda, siden jeg venter på at batteriet skal bli fullada. Så sånn har det gått. Også kanskje det er noe å hente for andre Elantra brukere der ute. Håper det i hvert fall | |
| Tema: Re: Dynamo og haynes bok! Ons Mar 16, 2011 6:24 pm | |
| Ja, men gratulerer med nytt oljefilter da hehe.. Husk å etterfylle olje da, siden filteret faktisk inneholder en del. | |
| | | LimeCut Deltagende
| Tema: Re: Dynamo og haynes bok! Ons Mar 16, 2011 6:26 pm | |
| Haha, jo takk! Tror faktisk at det nye oljefilteret er så mye mindre at jeg faktisk kunne fått ut dynamoen. Har riktignok INGEN planer om å sjekke det x) Skal huske det. Fant 4l med olje som jeg hadde stående fra forrige gang jeg hadde bil x) (halvår ca) et helt år siden den gikk riktig nok -_- Edit: Hurra!! Idag har jeg starta bilen og kjørt med den, går som ei kule (eller noe i den duren). Har sjekka spenningen jevnlig, og når den står på tomgang ligger den omkring 14,5V, Vel så bra synes nå jeg i hvert fall. Litt redd for å kjøre på med varmeapparat på full guffe, varme i seter, musikk og tråder i bakruta. Har kjøpt en sånn Voltmeter fra bilextra og har målt over polene på batteriet. Tenkte jeg skulle lage en ny tråd nå for montering og slikt. Håper noen av dere har noen gode tips
Sist endret av LimeCut den Tor Mar 17, 2011 6:08 pm, endret 1 gang (Reason for editing : Ekstra info :)) | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Dynamo og haynes bok! | |
| |
| | | | Dynamo og haynes bok! | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |