| ABS-sensor | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
rossi-46 Nykommer
Antall Innlegg : 5 Points : 7 Reputation : 0 Join date : 05.01.2014 Age : 32
| Tema: ABS-sensor Søn Jan 05, 2014 11:39 pm | |
| ABS-lampa i fruens 2000mod Accent sedan lyser. Det gjorde den innimellom i et par uker før den for noen dager siden begynte å lyse konstant hele tiden. Det har skjedd ved et par anledninger at ABS'en har slått inn ved nedbremsing på tørr asfalt, uten noen fare for låsing av dekk.
Tenkte jeg skulle få målt ABS-sensorene, for evt. å finne ut om noen av dem er defekte eller ikke. Har dessverre ikke diagnoseutstyr som leser disse feilene.
Lurer derfor på hvor kontaktene til sensorene bak kommer igjen inne i bilen? Finner jeg disse ved å fjerne dekslene på siden i bagasjerommet?
På forhånd takk! | |
|
| |
Geir Moderator
Antall Innlegg : 381 Points : 416 Reputation : 9 Join date : 13.01.2012 Age : 50 Bosted : Akershus
| Tema: Re: ABS-sensor Tir Jan 07, 2014 11:36 pm | |
| Hei. Det er nok ikke noe galt med sensorene, det pleier å være abs kransen på drivakslingene som sprekker. Jekk opp bilen og sett under bukker så den ikke kan dette ned. Ta så og se på abs kransene mens du snurrer hjulet sakte rundt. Hvis den er sprekt ser du den vanligvis lett da ringene åpner seg 1-2mm. På endel Hyundaier fåes disse ringene løse og koster ca.100;- pr.ring tror jeg. Får du ikke løse ringer til din bil kan du lime de gamle fast med to komponent lim. Husk å pusse vekk rust på akslingen og på ringen før du limer så vil ringen lukke seg igjen. Kjøper du ny ring så gjør som ovenfor puss og lim. Lykke til. | |
|
| |
rossi-46 Nykommer
| Tema: Re: ABS-sensor Ons Jan 08, 2014 8:24 am | |
| Takk!
Da skal jeg få sjekket dette så fort som mulig. Hvis det viser seg å ikke være noe galt med ABS-ringene på drivakslingen, er dette lett å sjekke på bakakslingen også (bilen er utstyrt med trommelbrems)? | |
|
| |
Geir Moderator
Antall Innlegg : 381 Points : 416 Reputation : 9 Join date : 13.01.2012 Age : 50 Bosted : Akershus
| Tema: Re: ABS-sensor Ons Jan 08, 2014 6:43 pm | |
| Kan garantere at feilen er foran, aldri vært noe feil på abs ringene bak da disse sitter beskyttet inni trommelen. Men skal du sjekke bak må trommelen av, pleier å gå greit det. | |
|
| |
rossi-46 Nykommer
| Tema: Re: ABS-sensor Ons Jan 08, 2014 10:59 pm | |
| Takk, da skal jeg få sjekket ut ABS-ringene foran og gi tilbakemelding her på forumet om jeg finner feilen | |
|
| |
rossi-46 Nykommer
| Tema: Re: ABS-sensor Fre Jan 10, 2014 11:32 am | |
| Nå har jeg vært ute å kikket på bilen. Fant ingen feil/sprekker i ABS-ringene foran. Men jeg målte resistansen på begge sensorer foran: Førerside - 1317 ohm (konstant) Passasjerside -'uendelig' Dette tyder vel (veldig) på at ABS-sensor på passasjersiden er gåen? Problemet er at jeg ikke helt klarer å se hvordan jeg skal løsne sensoren ved evt. bytte. På bildet under kan en se hullet for festebolten/skruen. Det er bare det at på bilen vi har klarer jeg ikke se noen bolt. Sitter det en mindre skrue nedi der, eller er det bare presset nedi? Illustrasjonsbilde | |
|
| |
Geir Moderator
| Tema: Re: ABS-sensor Lør Jan 11, 2014 12:08 am | |
| Etter det jeg husker så er sensoren skrudd fast men, skruen kan ha knekt en gang og ingen har tatt seg bryet med å borre den ut.Navet ruster så abs sensorene sitter dønn fast, for å få i en ny må du pusse reint hullet og feste med skrue. | |
|
| |
rossi-46 Nykommer
| Tema: Re: ABS-sensor Lør Jan 11, 2014 12:20 am | |
| Det er likt på begge sider foran, men det er jo en mulighet at de begge er knekt en gang i tiden. Ettersom dette trolig er feilen, blir det til at vi lar verkstedet ordner med å bytte sensoren (fetteren til fruen driver verksted) slik at det ikke skal bli skade på noen andre deler. Tusen takk for all hjelp! | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: ABS-sensor | |
| |
|
| |
| ABS-sensor | |
|