Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks   Om  Kontakt  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  
I samarbeid med Soundergy



Følg HFN på facebook

Søk
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
» IX35 Fuel Cell
Olje på luftfilteret? EmptyTir Jan 11, 2022 3:28 pm by dessen.lars@gmail.com

» IX 35 Startproblem
Olje på luftfilteret? EmptyMan Jan 10, 2022 6:10 pm by Tobben

» Feilkode P1512
Olje på luftfilteret? EmptyOns Jan 05, 2022 2:30 pm by smyre

» Parkerings skade.
Olje på luftfilteret? EmptyFre Okt 08, 2021 11:54 pm by harald

» Fjernkontroller / dør åpnere virker ikke 2006 Santa Fe
Olje på luftfilteret? EmptySøn Sep 06, 2020 6:09 pm by Roan

» Boltsirkelen
Olje på luftfilteret? EmptyOns Sep 02, 2020 9:23 pm by Tormod

» Radiator problem
Olje på luftfilteret? EmptyTir Mar 10, 2020 6:27 am by harald

» Er 1.6 & 2.0 Girkasse helt like?
Olje på luftfilteret? EmptyMan Mar 09, 2020 12:41 am by KNUTJAR@GMAIL.COM

» Feil i bremselys bryter.
Olje på luftfilteret? EmptyLør Okt 12, 2019 4:46 pm by JanOlav


 

 Olje på luftfilteret?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
iHouse
Moderator
Moderator
iHouse


Antall Innlegg : 163
Points : 196
Reputation : 0
Join date : 07.02.2011
Age : 33
Bosted : Larvik
Job/hobbies : Deltid selger & Service-ansvarlig, Elkjøp Express Larvik

Olje på luftfilteret? Empty
PosteTema: Olje på luftfilteret?   Olje på luftfilteret? EmptyTir Mar 08, 2011 2:37 pm

Dette var luftfilteret i høst. Noen idè hvorfor det ser ut som det er olje på siden der?

Olje på luftfilteret? Luftfilter
Til Toppen Go down
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

Olje på luftfilteret? Empty
PosteTema: Re: Olje på luftfilteret?   Olje på luftfilteret? EmptyTir Mar 08, 2011 2:48 pm

Var det du som slet med høyt oljeforbruk?

Hvis det er olje, er vel veivhusventilasjonen eneste stedet den kan komme fra tror jeg.
Til Toppen Go down
iHouse
Moderator
Moderator
iHouse


Antall Innlegg : 163
Points : 196
Reputation : 0
Join date : 07.02.2011
Age : 33
Bosted : Larvik
Job/hobbies : Deltid selger & Service-ansvarlig, Elkjøp Express Larvik

Olje på luftfilteret? Empty
PosteTema: Re: Olje på luftfilteret?   Olje på luftfilteret? EmptyTir Mar 08, 2011 2:53 pm

Stemmer det. Men det ble mye bedre etter innvendig motorvask og en bedre olje enn biltema sin. Har nesten halvparten så mye forbruk på olje nå, i forhold til det det var. Sannsynligvis er det dårlig ventiltetninger tror jeg det var.

Er det dyrt/vanskelig å fikse veivhusventilasjonen? Hvor på motoren er dette?
Til Toppen Go down
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

Olje på luftfilteret? Empty
PosteTema: Re: Olje på luftfilteret?   Olje på luftfilteret? EmptyTir Mar 08, 2011 3:09 pm

Hvis du ser på luftfilterrøret like før gasspjeldet ditt går det ut to slanger fra det. Den ene går til tomgangsregulatoren, den andre er veivhusventilasjonen. Hensikten med veivhusventiasjonen er å føre ubrent bensin/luft blanding, ubrente gasser og oljedamp som kommer seg forbi stempelringene og "forurenser" olja tilbake til innsuget og til forbrenning igjen. Hvis det kommer unormalt mye olje der kan det vel kanskje tyde på at noe ikke er helt som det skal. Går bilen ujevnt på tomgang?
Til Toppen Go down
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

Olje på luftfilteret? Empty
PosteTema: Re: Olje på luftfilteret?   Olje på luftfilteret? EmptyTir Mar 08, 2011 3:13 pm

Btw, hvilken tema olje brukte du? 10-40, på grønn dunk? Og hva slags olje bruker du nå?
Til Toppen Go down
iHouse
Moderator
Moderator
iHouse


Antall Innlegg : 163
Points : 196
Reputation : 0
Join date : 07.02.2011
Age : 33
Bosted : Larvik
Job/hobbies : Deltid selger & Service-ansvarlig, Elkjøp Express Larvik

Olje på luftfilteret? Empty
PosteTema: Re: Olje på luftfilteret?   Olje på luftfilteret? EmptyTir Mar 08, 2011 5:01 pm

Jeg brukte vel 10-40 blå dunk (hel-syntetisk). Så tok jeg innvendig mortorrens og en dyr olje jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Men jeg har jo funnet ut at motoren skal ha semi-syntetisk (grønn dunk). Så den bruker jeg stort sett nå. Men tenkte jeg bør et par ganger i året bruke en dyr en.

Bilen går ikke ujevnt eller noe. Eneste symptom jeg har er høyt forbruk. Jeg hadde vel 4 liter på 100 mil, mens nå har jeg ca 4 liter på 200 mil.

Dog lurer jeg på om det ikke er helt tett rundt bunnpanna. Har sett likt fuktig/olje langs kanten på den. Men har aldri sett noen oljeflekker på bakken der jeg står.
Til Toppen Go down
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

Olje på luftfilteret? Empty
PosteTema: Re: Olje på luftfilteret?   Olje på luftfilteret? EmptyTir Mar 08, 2011 5:35 pm

Den helsyntetiske oljen har andre varmeegenskaper enn den halvsyntetiske, så at du har den halvsyntetiske lengre overrasker meg ikke (halvsyntetiske er tykkere). Men biltema oljen er nok ikke noe dårligere enn annen tilsvarende olje.. tror det er samme olje som texaco leverer. Uansett så kommer all oljen her i norden fra stort sett samme raffineri, at egenskapene er voldsomt forskjellige er heller tvilsomt. Jeg bruker samme olje som deg, men koster på meg et skikkelig oljefilter. Noen av de billigfiltrene fører faktisk til dårlig oljetrykk. Etter erfaring fra industrien er jeg hvertfall ganske overbevist om at det er bedre å kjøre kort på "billig" tema olje, enn det er å kjøre langt på en dyrere olje. Imed at jeg bare kjører om sommeren bytter jeg nok hver 2-3000km, og da holder motorn seg ren hvertfall Smile

Kan jo godt være at den svetter litt fra bunnpanna. Kan også være at det kommer olje fra topp pakningen hvis den begynner å bli dårlig.. da ville du forøvrig sannsynligvis fått misfarga kjølevæske og/eller eksos også.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Olje på luftfilteret? Empty
PosteTema: Re: Olje på luftfilteret?   Olje på luftfilteret? Empty

Til Toppen Go down
 
Olje på luftfilteret?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» olje i kjølevann
» Olje lampe lyser av og til ved tomgang.
» Automat gear filter og olje bytte.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Modellrelatert diskusjon :: Coupe RD (Tiburon)-
Gå Til: