Heisann, og velkommen skal du være til forumet!
Registerreima på Accent bør i følge boka skiftes hver 95.000km eller hvert 6 år, dvs. det som forekommer først. Siden vi har ganske ekstremt klima her oppe i nord, med store temperaturforandringer, liker jeg gjerne å bytte den litt oftere enn det som anbefales (for å være på den sikre siden).
Det er dessverre ofte ingen forvarsel på når selve registerreimen bør byttes på grunn av skader eller slitasje, men ulyder i opplagrede hjul (løpehjul, vannpumpe osv.) kan også gi indikasjoner på at noe må gjøres.
Det du kan gjøre er å visuelt inspisere reimen; får du av dekslet over reimen kan du se etter sprekker innmed tennene på reima, se etter olje på reima osv. Merk at sprekkdannelser eller alderdomstegn ikke nødvendigvis er lette å finne, så er du i tvil anbefaler jeg å bytte den.
Du nevner en skranglelyd, og det første som slår meg er ventiltikking. Antar at det er hydrauliske ventilløftere på motoren din, og disse lager ofte tikkelyd når de blir dårlige (siden de ikke holder trykket mot kammene). Geir (bruker her på forumet) kan sikker bekrefte eller avkrefte om det er denne typen ventilløftere på din motor, men det er ihvertfall en vanlig ulyd hos 1.6 og 2.0 motorene fra samme tid. Er det ikke ventilløftere kan det også være ventilklaring som må justeres.