Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks   Om  Kontakt  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  
I samarbeid med Soundergy



Følg HFN på facebook

Søk
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
» IX35 Fuel Cell
Fjerne plombering? EmptyTir Jan 11, 2022 3:28 pm by dessen.lars@gmail.com

» IX 35 Startproblem
Fjerne plombering? EmptyMan Jan 10, 2022 6:10 pm by Tobben

» Feilkode P1512
Fjerne plombering? EmptyOns Jan 05, 2022 2:30 pm by smyre

» Parkerings skade.
Fjerne plombering? EmptyFre Okt 08, 2021 11:54 pm by harald

» Fjernkontroller / dør åpnere virker ikke 2006 Santa Fe
Fjerne plombering? EmptySøn Sep 06, 2020 6:09 pm by Roan

» Boltsirkelen
Fjerne plombering? EmptyOns Sep 02, 2020 9:23 pm by Tormod

» Radiator problem
Fjerne plombering? EmptyTir Mar 10, 2020 6:27 am by harald

» Er 1.6 & 2.0 Girkasse helt like?
Fjerne plombering? EmptyMan Mar 09, 2020 12:41 am by KNUTJAR@GMAIL.COM

» Feil i bremselys bryter.
Fjerne plombering? EmptyLør Okt 12, 2019 4:46 pm by JanOlav


 

 Fjerne plombering?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Natteralus
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 11
Points : 15
Reputation : 0
Join date : 28.05.2012
Bosted : SKI

Fjerne plombering? Empty
PosteTema: Fjerne plombering?   Fjerne plombering? EmptyMan Mai 28, 2012 6:52 pm

Har et spørsmål angående en 1997 Elantra GLS 1,6 liter (sedan, aut.gir): Idet jeg surfet nettet for å sette meg inn i diverse vedlikehold (er ganske grønn når det kommer til bil), kom jeg over noen debattinnlegg som tok for seg fjerning av en plombering i innsuget (dvs "en plate som ligger i mellom spjeldhuset og innsuget") for å øke motorkraften. Jeg tror jeg har lokalisert denne platen, men skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger om akkurat hvordan man går frem for å fjerne den, og eventuelt om dette er noe som av en eller annen grunn frarådes?

På forhånd takk for all hjelp!
Til Toppen Go down
Geir
Moderator
Moderator



Antall Innlegg : 381
Points : 416
Reputation : 9
Join date : 13.01.2012
Age : 49
Bosted : Akershus

Fjerne plombering? Empty
PosteTema: Re: Fjerne plombering?   Fjerne plombering? EmptySøn Jun 03, 2012 11:46 pm

Hvis det sitter en innsnevring mellom gass spjeld og innsug ser jeg ingen grunn til å ikke fjerne den. Motoren puster lettere og du får mer effekt. Gass spjeldet sitter med fire muttre med pakninger imellom, kan hende du må skifte pakning. Tror ikke du trenger å fjerne noen slanger for å få den av så du får fjernet innsnevringen.
Til Toppen Go down
Natteralus
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 11
Points : 15
Reputation : 0
Join date : 28.05.2012
Bosted : SKI

Fjerne plombering? Empty
PosteTema: Re: Fjerne plombering?   Fjerne plombering? EmptyFre Jun 08, 2012 6:01 pm

Takk for svar!

Har nå funnet ut at det sannsynligvis ikke er noen plombering på 97-modellene.. og det eneste jeg kan se mellom spjeld og innsug er en ca 5mm tykk, sort plate. Trodde først dette var en pakning men den er hard som stål! Kan det være denne som kan fjernes? Du snakker om en innsnevring, hvordan ville denne eventuelt sett ut?
Til Toppen Go down
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

Fjerne plombering? Empty
PosteTema: Re: Fjerne plombering?   Fjerne plombering? EmptyFre Jun 08, 2012 7:35 pm

Mener dette er samme motor som i 1.6l 97mod coupe (beta1).. er ikke noe plombering på den i hvertfall. Ser heller ikke helt poenget med å plombere en 1.6l?
Til Toppen Go down
Natteralus
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 11
Points : 15
Reputation : 0
Join date : 28.05.2012
Bosted : SKI

Fjerne plombering? Empty
PosteTema: Re: Fjerne plombering?   Fjerne plombering? EmptyFre Jun 08, 2012 8:48 pm

Nei, ikke vet jeg, bare refererer til det jeg har lest på nett:) Det ser nok ut til at det ikke er noe plombering på 97-modellene. Er det andre enkle grep man kan ta da for å få et fnugg av bedre ytelse på en slik modell? Synes også at bensinforbruket er overraskende høyt.. Noen tips?
Til Toppen Go down
Håvard
Administrator
Administrator
Håvard


Antall Innlegg : 375
Points : 502
Reputation : 1
Join date : 29.12.2010
Age : 33
Bosted : Gjøvik
Job/hobbies : Audioingeniør

Fjerne plombering? Empty
PosteTema: Re: Fjerne plombering?   Fjerne plombering? EmptyFre Jun 08, 2012 11:52 pm

Jepp, jeg har faktisk sett det skrevet på andre forum jeg også.

Lite å gjøre med bensinforbruket, skift plugger, luftfilter og vær forsiktig på gassfoten Wink Hehe.

Er heller ei ingen (billige), raske snarveier til merkbart mye mer effekt på en sugemotor dessverre. Byttet kammer på 2.0 literen min, men med så kvass profil kan ikke bilen kalles behagelig å kjøre lengre.
Til Toppen Go down
Natteralus
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 11
Points : 15
Reputation : 0
Join date : 28.05.2012
Bosted : SKI

Fjerne plombering? Empty
PosteTema: Re: Fjerne plombering?   Fjerne plombering? EmptySøn Jun 10, 2012 4:14 am

Ja, må vel bare slå meg til ro med det som er:) Noen foreslo å sette inn et powerfilter, kanskje dette kan redusere litt på forbruket!

Takk for responsen:)
Til Toppen Go down
Geir
Moderator
Moderator



Antall Innlegg : 381
Points : 416
Reputation : 9
Join date : 13.01.2012
Age : 49
Bosted : Akershus

Fjerne plombering? Empty
PosteTema: Re: Fjerne plombering?   Fjerne plombering? EmptyFre Jun 22, 2012 11:49 pm

Det vil heller ikke gjøre stort på forbruket å sette på ett powerfilter. Anbefaler deg heller å ta en god service på bilen.
Til Toppen Go down
dieseldamp
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 23
Points : 41
Reputation : 2
Join date : 10.05.2015

Fjerne plombering? Empty
PosteTema: Re: Fjerne plombering?   Fjerne plombering? EmptyMan Sep 28, 2015 3:33 pm

Dette mellom legget det reffereres til er nok et varme skjold, og ikke noen effekt brems av noe slag, er vel mest påhengsmotorer og mopeder som kommer under effekt begrensning.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fjerne plombering? Empty
PosteTema: Re: Fjerne plombering?   Fjerne plombering? Empty

Til Toppen Go down
 
Fjerne plombering?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Må fjerne xenonkit.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Modellrelatert diskusjon :: Elantra-
Gå Til: