Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Velkommen til Norges eneste Hyundai Forum. Logg inn for å delta i diskusjoner, eller les forumet som gjest.
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks   Om  Kontakt  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg InnLogg Inn  
I samarbeid med Soundergy



Følg HFN på facebook

Søk
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Latest topics
» IX35 Fuel Cell
Santa Fe service EmptyTir Jan 11, 2022 3:28 pm by dessen.lars@gmail.com

» IX 35 Startproblem
Santa Fe service EmptyMan Jan 10, 2022 6:10 pm by Tobben

» Feilkode P1512
Santa Fe service EmptyOns Jan 05, 2022 2:30 pm by smyre

» Parkerings skade.
Santa Fe service EmptyFre Okt 08, 2021 11:54 pm by harald

» Fjernkontroller / dør åpnere virker ikke 2006 Santa Fe
Santa Fe service EmptySøn Sep 06, 2020 6:09 pm by Roan

» Boltsirkelen
Santa Fe service EmptyOns Sep 02, 2020 9:23 pm by Tormod

» Radiator problem
Santa Fe service EmptyTir Mar 10, 2020 6:27 am by harald

» Er 1.6 & 2.0 Girkasse helt like?
Santa Fe service EmptyMan Mar 09, 2020 12:41 am by KNUTJAR@GMAIL.COM

» Feil i bremselys bryter.
Santa Fe service EmptyLør Okt 12, 2019 4:46 pm by JanOlav


 

 Santa Fe service

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Oddball
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 30
Points : 45
Reputation : 1
Join date : 22.01.2012
Age : 61
Bosted : Minnesund
Job/hobbies :

Santa Fe service Empty
PosteTema: Santa Fe service   Santa Fe service EmptyFre Mar 16, 2012 10:37 am

Da har et nøyaktig serviceskjema kommet meg i hende (takk til Geir), og jeg ser at ved 90000 km service (som min bil har gått) skal endel vesker skiftes ut. Det være seg automatolje og diffoljer. Jeg ser også at det gjelder transferkasse, har jeg det?
Bremseveske skal også skiftes.
Så til spørsmålet, hvilken fabrikat og type olje/veske. Når det gjelder fabrikat er vel smaken som baken. Noen vil vel uansett bruke Biltema eller andre billigkjedeoljer, andre vil velge dyrere alternativer som feks. Castrol, Mobil1 etc. Jeg er vel en blanding av første alternativ og andre alternativ.
Differ, hypogearolje 80/90, type fabrikat, syntetisk/mineral?
Automatolje, dexron 2/3 atf, eller ?
Bremseveske, dot 3/4/5 ?
Hva er greit, bra, best.
Jeg har brukt mye greit/bra, men foretrekker best.
I oljeletingsforbindelsen datt jeg innom denne her http://www.castrol.com/castrol/bodycopyarticle.do?categoryId=9038587&contentId=7071325
Til Toppen Go down
Geir
Moderator
Moderator



Antall Innlegg : 381
Points : 416
Reputation : 9
Join date : 13.01.2012
Age : 49
Bosted : Akershus

Santa Fe service Empty
PosteTema: Re: Santa Fe service   Santa Fe service EmptyFre Mar 16, 2012 11:24 pm

Hvilken fabrikat du velger er vel hipp som happ bare sørg for at dem tilfredstiller Hyundai sine krav. Selv er jeg veldig glad i Castrol og Valvoline sine produkter. Begge disse har en side hvor du velger hvilken bil du har så står det hvilke oljer du trenger de forskjellige stedene.
Og ja du har transfer case, denne sitter skrudd fast på girkassa. H. drivaksel går igjennom transfer case. Sitter både tappe og nivåplugg på den.
Til Toppen Go down
Oddball
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 30
Points : 45
Reputation : 1
Join date : 22.01.2012
Age : 61
Bosted : Minnesund
Job/hobbies :

Santa Fe service Empty
PosteTema: Re: Santa Fe service   Santa Fe service EmptyLør Apr 21, 2012 12:47 am

Ting tar tid, mye å gjøre etc. Har nå store planer om et skifte av de fleste væsker på Santaèn.
Det innebærer også skifte av automatolje, vet jeg ikke får skiftet alt, noe blir igjen i converteren.
Er det lurt å skifte det jeg får ut nå, kjøre noen tusen km. og ta et nytt skift for å få mest mulig ren olje på hele kassa? Trenger jeg nytt filter/pakning, eller holder det med rengjøring?
Sist men ikke minst, EGR valve. Jeg er frista til å blende hele driten. Det finnes blendingskit til flere bilmodeller.
Ecu må den stilles, lures?
Er som man skjønner ikke veldig glad i EGR valve. Lest mye, og sett mange bilder på nettet angående hvor mye ugang denne lille ventil gjør. Kjøre møkkete eksos inn i innsug og motor, hmmmm. Jeg skjønner miljøaspektet, men allikevel da. Er det noe smart vi kan gjøre her?
Disse spørsmålene blir vel direkte til deg Geir ; )
Til Toppen Go down
Geir
Moderator
Moderator



Antall Innlegg : 381
Points : 416
Reputation : 9
Join date : 13.01.2012
Age : 49
Bosted : Akershus

Santa Fe service Empty
PosteTema: Re: Santa Fe service   Santa Fe service EmptyTir Apr 24, 2012 11:20 pm

Du kan godt bytte olje på kassa flere ganger etterhverandre men, ikke nødvendig hvis olja ikke ser helt jævlig ut. Angående pakning kan det hende du trenger en til tappepluggen hvis denne er klemt istykker.Det er ikke noe filter som skal byttes etter min hukommelse, bare tapp og fyll.
Angående egr ventilen så har jeg ikke prøvd å blende denne og om det går vet jeg ikke. Det er ikke mulig å programmere bort dette. Og husk det er ikke lov.
Til Toppen Go down
Oddball
Deltagende
Deltagende



Antall Innlegg : 30
Points : 45
Reputation : 1
Join date : 22.01.2012
Age : 61
Bosted : Minnesund
Job/hobbies :

Santa Fe service Empty
PosteTema: Re: Santa Fe service   Santa Fe service EmptyOns Apr 25, 2012 12:01 pm

Jeg vet, jeg vet det ikke er lov. Vi lar den ligge.
Uansett, bilen min oppfører seg mye bedre nå enn da den ble kjøpt.
Har nok bare blitt tusla rundt hushjørnene og fram å tilbake til butikk av forrige eier. Jeg bruker bilen litt annerledes, og bilen har nå en javn å fin motorgange, og et javnt drag.
Flott at det bare er å tappe og etterfylle olje. Gjør straks alt så mye enklere.
Takker og bukker : )
Til Toppen Go down
Sponsored content





Santa Fe service Empty
PosteTema: Re: Santa Fe service   Santa Fe service Empty

Til Toppen Go down
 
Santa Fe service
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» DAB i Santa Fe
» Felger til Santa Fe
» Santa Fe 2,2 crdi
» Turbo til Santa Fe
» Ny Santa Fe eier

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
 :: Modellrelatert diskusjon :: Santa Fe-
Gå Til: