| Ujevn tomgang | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Natteralus Deltagende
Antall Innlegg : 11 Points : 15 Reputation : 0 Join date : 28.05.2012 Bosted : SKI
| Tema: Ujevn tomgang Man Jul 16, 2012 2:53 am | |
| Hei! Har en del spørsmål angående en 1997 Elantra GLS 1,6 (aut.), som jeg håper noen kan gi litt tilbakemelding på Det første jeg vil nevne er at bilen har veldig ujevn tomgang. Den ligger hele tiden og jager mellom ca 1000-2500 rpm, spesielt når den står i "Park". Noen som har noen forslag på relativt enkle ting som kan prøves for å fikse dette? Vil helst prøve å finne ut av dette selv før jeg må bruke en formue på verksted:P I tillegg plages jeg med en ganske markant pikkelyd fra motoren, under både tomgang og kjøring. Det minner litt om en gressklipper kan man si. Veldig irriterende. Til slutt ser det ut til at jeg har et problem med det elektriske anlegget. For det første har kjørelysene, som jo skal komme på av seg selv når man starter bilen, sluttet å komme på automatisk, og jeg må alltid slå på lysene med bryteren. Greit nok egentlig, men noe må jo være galt. I tillegg til dette er blinklysene av og til helt koko. Det kommer da ofte en frenetisk tikkelyd fra dashbordet, uavhengig av om jeg bruker blinklysene eller ikke. De gangene lyden kommer mens jeg faktisk blinker, blir det enda verre når jeg svinger, og jeg har observert at selve lysene utad da heller ikke fungerer som de skal. Mange forskjellige ting her, vil som sagt undersøke litt selv før jeg drar på service. Håper noen har et forslag eller to til en som IKKE er mekaniker:) | |
|
| |
Håvard Administrator
Antall Innlegg : 375 Points : 502 Reputation : 1 Join date : 29.12.2010 Age : 34 Bosted : Gjøvik Job/hobbies : Audioingeniør
| Tema: Re: Ujevn tomgang Man Jul 16, 2012 10:56 pm | |
| Den drar ikke dårlig ellers? Du har enten motorstyring som bruker luftmassemåler (sitter i såfall på luftinntaksrøret et sted for innsuget) eller MAP-sensor (manifold air pressure). Hvis du har luftmassemåler kan du prøve å rengjøre denne med elektrorens eller noe. Kan også prøve å rengjøre tomgangsmåler som sitter bak inntaksmanifold.
Tikking/klikking i disse motorene er typisk de hydrauliske ventilløfterne, sitter mellom kammene og ventilstammene. Dette er et velkjent problem på Beta motoren.. skal du bytte de vil jeg anbefale deg å bestille fra utlandet. Koster 400,- pr stykk i norge.. og ca. 900,- for alle 16 fra Korea.
Det elektriske kan være noen relê'er som begynner å bli dårlige (henger). | |
|
| |
Natteralus Deltagende
Antall Innlegg : 11 Points : 15 Reputation : 0 Join date : 28.05.2012 Bosted : SKI
| Tema: Re: Ujevn tomgang Tir Jul 17, 2012 1:49 am | |
| Takk for raskt svar! Det kan være at den drar litt dårlig. Jeg mistenker det, men har ingenting å sammenligne med siden jeg ikke har kjørt Elantra før.. Ellers vil jeg gjerne prøve å gjøre det du foreslår mht rengjøring, men har problemer med å finne frem i motorrommet siden jeg har nær null peiling. Vet du om det finnes det en slags oversikt eller tegning av denne type motor på nett som går an å laste ned eller noe slikt? Har lett selv men finner ingenting. Innebærer rengjøring av tomgangsmåler og/eller luftmassemåler mye demontering og slikt, eller bør man få dette til selv om man er ganske grønn? Og lurer på det samme når det gjelder ventilløfterne, syns hvertfall dette høres ut som en verkstedjobb. Hvor mye tror du man i så fall må regne med å punge ut med? Skulle gjerne bare levert bilen inn på feilsøking, men til 1200 kroner timen er jeg litt skeptisk til akkurat det.. Og takk for tipset om å kjøpe fra Korea, litt av en prisforskjell!!! | |
|
| |
Håvard Administrator
Antall Innlegg : 375 Points : 502 Reputation : 1 Join date : 29.12.2010 Age : 34 Bosted : Gjøvik Job/hobbies : Audioingeniør
| Tema: Re: Ujevn tomgang Tir Jul 17, 2012 4:13 pm | |
| Er disse to jeg tenkte på .. kan også være at den suger falsk luft ett eller annet sted. Går selvsagt ann å prøve å kjøre diagnose på den hvis du ikke finner feilen, tror jeg betalte 500 for å feilsøke min.. Viste seg å være katalysatoren som var tett på bilen min. Kan selvsagt være det som er i ferd med å skje hos deg også. Har du luftmassemåler så vær litt forsiktig når du rengjør den.. ganske dyr sak. Tørker du den så bruk hårføner eller noe i den duren, ikke trykkluft (sitter glødetråd i midten av den)! Når det gjelder ventilløfterne ville jeg nok satt den på verksted hvis du ikke har skrudd før. Du må av med registerreima og ut med begge kamakslene. Aner ikke hva de tar for det men bør ikke være så lange jobben på et verksted. | |
|
| |
Natteralus Deltagende
| Tema: Re: Ujevn tomgang Ons Jul 18, 2012 3:02 pm | |
| Ja, luftmassemåler ser det ikke ut til at jeg har, men har jo lokalisert tomgangsventilen i det minste! Er det mye hokuspokus å rengjøre denne? Takk for bilde forresten, setter stor pris på hjelpen! | |
|
| |
Håvard Administrator
| Tema: Re: Ujevn tomgang Ons Jul 18, 2012 3:41 pm | |
| Da kom den nok med det et år eller to senere.
Tomgangsventilen sitter bare i de to slangene. Spray den full med elektrorens og tørk den.. Se også over at slangene som går til den er tette.
| |
|
| |
Natteralus Deltagende
| Tema: Re: Ujevn tomgang Ons Jul 18, 2012 4:06 pm | |
| Ja det så greit ut, men det er også noen ledninger festet til den. Er det bare å dra ut denne pluggen også? Den sitter ganske godt | |
|
| |
Håvard Administrator
| Tema: Re: Ujevn tomgang Ons Jul 18, 2012 5:11 pm | |
| det sitter en metalsplint på den kontakten som må presses inn eller tas ut.. husker ikke helt. Kunne sett etter, har "samme" motor bare 2.0 liter, men coupe'n min er på ferie (verksted hvor den har stått aaaaaltfor lenge)! | |
|
| |
Natteralus Deltagende
| Tema: Re: Ujevn tomgang Ons Jul 18, 2012 8:49 pm | |
| Aha, ja tenkte det måtte være noe sånt. Får prøve å rense den da, håper det funker! Takk for hjelpen!! | |
|
| |
Håvard Administrator
| Tema: Re: Ujevn tomgang Ons Jul 18, 2012 10:04 pm | |
| Bare hyggelig hvis man kan være til hjelp. Er det noe forskjell mellom når motoren er kald (akkurat startet) eller varm?
Blir ikke ting videre ville jeg ha sett på:
1. Alle sensorer (kamposisjon, spjeldhus, luft-temp, vanntemp osv). Diagnose er vel det letteste her. 2. Falsk luft (kan feilsøke med startgass) 3. Katalysator
| |
|
| |
Natteralus Deltagende
| Tema: Re: Ujevn tomgang Fre Jul 20, 2012 12:39 am | |
| Nå har jeg renset tomgangsventilen, og det må jeg si var meget tilfredstillende for en amatør! Resultatet ble bra det, nå ligger nåla dønn i ro på 1000 rpm, og det er vel ikke så verst? I tillegg til dette fant jeg plutselig ut at det var VELDIG lite olje på bilen. Egentlig litt rart, det er ikke så lenge siden jeg sjekka nivået og da var det greit.. Det tyder jo på et enormt oljeforbruk som bekymrer meg. Hadde en uvanlig lang kjøretur fra Ski til Grimstad og tilbake, lurer på om dette kan ha noe med det og gjøre? Uansett, jeg fylte på og nå er den sabla gressklipperlyden faktisk blitt mye bedre! Fantastisk. Så nå har jeg fått blod på tann og innbiller meg at jeg bør skifte oljefilteret. Har lest litt på nett og det ser jo greit ut, bare lurer på hvor det er? | |
|
| |
Håvard Administrator
| Tema: Re: Ujevn tomgang Fre Jul 20, 2012 3:37 pm | |
| Høres bra ut det.
Er det lite olje på bilen vil ventilløfterne tikke bra ja. Beta motoren har et vondt rykte på seg for å ha en svakhet ved stempelringer som sier takk for seg. Ryker ikke spesielt hvitt fra eksos? Oljefilteret sitter på venstre side i underkant av katalysator (hvis du står foran bilen og ser opp i motorrommet). Kjøp et skikkelig filter, er faktisk en del av billigfiltrene som fører til dårlig oljetrykk.
En annen mulighet er jo at du kan ha en oljelekkasje?
| |
|
| |
Natteralus Deltagende
| Tema: Re: Ujevn tomgang Fre Jul 20, 2012 6:16 pm | |
| Ja har tenkt på lekkasje og sett etter flekker der jeg har parkert o.s.v, men har ikke sett noe. Er vel kanskje mulig at det bare lekker mens bilen kjører? Må vel bare være på vakt mot oljesøl rundt omkring, men det ser greit ut.. Når det gjelder eksosen tror jeg ikke den er spesielt hvit, men får følge med på det også. Får kjøpe et skikkelig filter og prøve meg på oljeskift nå da:) Jeg opplever forresten nå at bilen er blitt tregere å starte! Kan det ha noe med tomgangs-tuklinga mi å gjøre? Takk for all hjelp, veldig takknemlig for det! | |
|
| |
Håvard Administrator
| Tema: Re: Ujevn tomgang Ons Sep 26, 2012 10:37 pm | |
| Helt latterlig sent svar, men bedre sent enn aldri sier dem.
Har du dårlige stempelringer vil du dra olje opp i forbrenningskammerne, og du vil forbrenne oljen.. Du vil også få dårlig kompresjon, noe som kan gjøre den vanskelig å starte. Følg også med på kjølevæsken din, da dårlig kompresjon også kan komme fra dårlig topp-pakning (hender man får olje i kjølevæsken).
At den er tungstartet kommer nok trolig ikke av tuklinga di.. (pass på at alle kontakter sitter på sensorene hvis du har tatt av disse, ellers kan det være at motorstyringa går i nødmodus, og da pøser den på med bensin)
| |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Ujevn tomgang | |
| |
|
| |
| Ujevn tomgang | |
|